Brev av en anonym same

2019-05-23
10:28:00

Tradition i skott gluggen...igen

Ahojhoj
En liten tanke här:
 
Vätnoe/duodji traditionell samisk slöjd.
Det ser ut på ett visst sätt, tillverkas av vissa material, vissa tekniker, ser ut på olika vis beroende på område.
Det finns även än viss bredd av utveckling, men i grunden är det vissa ramar det hålls inom. 
Håll detta i tanken medans jag målar upp ett scenario. 
 
En madame i en grupp på sociala medier gör ett inlägg med en frågan. På bilden syns en grupp med olika koltar på. Hon frågar om en specifik kolt, vilket område den kom ifrån. Frågan var enkel och nyfiken. 
H-vetet bryter ut, till den punkt att kommentarerna måste stängas av.
Å ena sidan de personer som vill redogöra hur viktigt det är att se till att en syr koltar korrekt efter de område en kommer ifrån, och andra sidan tycker att en får göra som en vill. Att de andra bara är koltpoliser.
(Åsså en liten del som höll sej neutrala med god ton, men de brukar alltid synas minnst, så även här)
Så här tänker jag, vi är så noga att sameslöjd ska hålla sej inom vissa ramar för att kunna betraktas som "äkta" så varför faller inte kolten in i detta då?
Ett argument är att koltar alltid ud ändrats och följ olika trender, och ja det är sant. Det gör den än idag. Vi ser hur tyger ändras efter vad som är poppis, smycken och tillbehör varierar, längder på kjolar, vad en har under, ja mycket saker går i trender. Men allt detta följer ändå vissa ramar.
Jag är ingen expert på alla olika områden koltar, eller familjetraditioner, jag vet min. Jag skulle inte kunna säga vad som är traditionellt på tex karesuandokoltar.
Men jag skulle tycka det är mysko om någon utanför min släkt använde vårt band för att det bara är fint tex. 
På samma sätt är ju snittet på koltarna viktigt. Utan dem blir det ju bara en vanlig klänning.
 
Det är lätt att ta frågor som ett påhopp, men en fråga är ofta bara en nyfiken fråga. Nu var denna kolten (om jag fattat det rätt) en rivatiliserad/återskapad kolt från ett område som den försvunnit. Och frågan var genuint bara intresserad av att veta ursprunget då hon inte sett den förut. 
 
Plus så tycker jag ordet "koltpolis" är rätt fult sagt. Ett pissigt ord som i mina ögon nervärderar de som kämpat för att hålla traditioner levande. Det trivialiserar den kunskap som dessa personer många gånger besitter. 
 
Ja det var väl denna dagens tanke. 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: